17. helmikuuta 2012

Neitsytkookosöljyä

Pari viikkoa sitten kiinnostuin toden teolla neitsytkookosöljystä. Luin siitä paristakin eri blogista ja muualta netistä. Olen vuosia haaveillut ihoni kunnon parantumisesta ja tässä sitten yksi kokeilu taas sillä osastolla.

"Kookosöljyä on kuvailtu vähärasvaiseksi öljyksi, eikä se sisällä kolesterolia lainkaan. Tutkijat ovat saaneet selville että tyydyttyneet rasvat  joissa on paljon keskimittaisia rasvahappoja (MCFA), ovat tervehdyttäviä. Neitsytkookosöljy sisältää juuri näitä keskimittaisia rasvahappoja. 

Neitsytkookosöljyllä on suuri lauriinihappo pitoisuus. Ainoa muu huomattava lauriinihapon lähde luonnossa on äidinmaito.  Elimistön on helppo sulattaa lauriinihappo ja imeä se itseensä. Elimistö muuntaa sen suoraan energiaksi, eikä varastoi sitä. Lauriinihappo muuntuu kehossa suoraan maksan kautta energiaksi ja näin ollen rasva ei varastoidu kehoon samoin kuten pitkät rasvahapot.

Neitsytkookosöljyllä on mieto ja erityinen, luonnollinen kookospähkinän maku ja tuoksu. Useimmat kaupalliset kasvikset tai kookospähkinät prosessoidaan epäterveellisesti, kuten raffinoidaan, valkaistaan tai hajustetaan mikä hävittää luonnollisia ravinteita ja makuja, ja saattavat sisältää vaarallisia kemikaaleja.  Neitsytkookosöljy on täysin kemikaaliton. 
Neitsytkookosöljy sisältää myös E- vitamiinia, joka on yleisesti tunnettu antioksidantti, eli se suojaa solujamme vaurioilta."

Lähde: Cocovishop.com


Näinpä minä sitten hankin itselleni Hyvinvoinnin Tavaratalosta pikkuisen purnukan tätä ihmeöljyä.


Kyseessä on Cocovin kylmäpuristettu neitsytkookosöljy, joka sopii monenlaiseen erilaiseen käyttötarkoitukseen. Ihonhoitoon, ruoanlaittoon, lemmikeille... terveysvaikutteita sanotaan olevan paljon. Cocovishopin sivuilta voi käydä lukemassa lisää. Toki lisää löytyy myös googlettamalla.


Öljy on koostumukseltaan kiinteää. +25 asteessa öljy nesteytyy, jolloin esimerkiksi lämminvesihauteessa öljystä saa nestemäistä. Tällöin tuote sopii hyvin käytettäväksi ruoanlaitossa. Kiinteytyminen ja nesteytyminen ei pilaa tuotetta vaan se säilyy hyvänä siitä huolimatta vaikka olomuoto muuttuisi useinkin. Itse käytän lämminvesihaudetta saadakseni öljyn nesteeksi ja sitten saan siirrettyä öljyä pienempään purnukkaan ja se kulkee helposti arkikosmetiikan mukana. En ole vielä päättänyt, tulenko käyttämään tätä ruoanlaitossa, sillä pääasiassa hankin tämän ihonhoitoa varten.


Kokemukseni eivät ole vielä kovin monipuoliset, olen satunnaisesti käyttänyt öljyä kosteusvoiteena. Iho jää pidemmäksi aikaa rasvaiseksi kuin tavallisen kosteusvoiteen jäljiltä, mutta imeytyy hyvin ihoon yön aikana. Iho on pehmeä aamulla, mutta muita muutoksia en ole huomannut. Pitäisi ehkä olla säntillisempi käyttämään. Rohtuneisiin huuliin olen myös öljyä sivellyt, mutta niihin ei ainakaan ole kovin hyvin tehonnut. Ehkä se ei pysy huulilla tarpeeksi hyvin ehtiäkseen imeytymään tai sitten vika on jossain muussa.

Kissalle en ole harkinnut vielä öljyä antavani, mutta sattumalta R bongasi sormeni sen jälkeen kun olin öljyä kasvoilleni levittänyt ja kyllä se vaan maittoi. SLURPS! :)

Hyvinvoinnin Tavaratalossa Cocovi neitsytkookosöljy 250 ml maksaa 6,90 + toimituskulut 4,90

Cocovishopissa sama öljy maksaa 7,35 + toimituskulut 5,95.

[edellämainitut linkit eivät ole mainoslinkkejä]

Itse tilasin Hyvinvoinnin Tavaratalosta, sillä olen siellä aiemminkin asioinut eli ostospaikka on tuttu.


Onko teillä kokemusta kylmäpuristetusta neitsytkookosöljystä ja jos, niin millaisia?

Tämän jälkeen saatan kokeilla Jojobaöljyä, senkin on sanottu auttavan ties minkälaiseen vaivaan. ;) Jojobaöljystä luin äsken kiinnostavan jutun Uuden Mustan sivuilta ja jutun voi lukaista TÄÄLTÄ.

20 kommenttia:

  1. Tässä kiireinen vastaus...
    Käytän kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä päivittäin. Laitan sitä leivän päälle, paistan sillä ruokia, sivelen iholle tarvittaessa eli käytän sitä kaikessa mahdollisessa ja mun mielestäni on erittäin hyvä tuote!!!
    - jos tykkää kookoksen mausta...
    Tuote toimii vaikka välillä sulaisi, kunhan käyttää sen ennen viimeistä käyttöpäivää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti kommentista! On tuo kyllä monikäyttöinen öljy :)

      Poista
    2. Toivottavasti tehoaa! Ja jos ei niin käytät sitten loput ruoanlaittoon.

      Jos tykkäät kookoksenmausta ja harrastat smootheja niin lorauta pieni määrä tuota sinne. Eräs luennoitsija kertoi ihon kunnon parantuneen pitkäaikaisen, sisäisen käytön jälkeen.

      Poista
    3. Mä mietin, uskaltaiskohan maistaa ja mahdollisesti käyttää pienen määrän sisäisesti päivittäin noiden muiden toimintojen ohella.

      Poista
  2. Olen käyttänyt tota parin viikon ajan iholle ja toimii kyllä hyvin! Mulla on todella kuiva iho jaloissa näin talvisin ja kookosöljy kyllä auttaa siihen. Kyllähän iho hiukan rasvaiseksi jää ja saa odotella että öljy imeytyy.. Plussaa siitä että toi on todella riittoisaa ja siten sen käyttökin tulee edulliseksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko vaikutukset näkyneet heti vai vasta säännöllisen käytön myötä? Ja onko vaikutuksia ollu muita kuin kuivumisen lievittyminen?

      Poista
    2. Jos on illalla rasvannut ihon, niin kyllä se aamulla on heti parempi kuin "perusrasvoilla" rasvatessa. Eli ei ainakaan mulla vaatinut pidempää käyttöä. En tiedä siitä, onko kookosöljy esim. tehnyt pehmoisemmaksi ihoa. Ei ole ainakaan mitään suurta eroa.

      Poista
    3. Mä mietin, voisiko tuo auttaa ihon ns. koostumukseen eli kun on tuota couperosaa niin voisikohan se pitkällä tähtäimellä helpottaa.

      Poista
  3. Tuttu aine :-) Olen käyttänyt sitä hiusten hoitoaineena, vartalovoiteena, kasvovoiteena ja dödönä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten on toiminut missäkin yhteydessä? Onko mulla mitään toivoa saada ihoa tolla kuntoon vai onkohan kaikki vaan legendaa ;)

      Poista
    2. Minkälainen iho-ongelma sulla on?

      Hiustenhoidossa toimii hyvin. Mähän en tosiaan käytä enää ollenkaan hoitoainetta hiuksille, mutta silloin kun käytin niin tein kerran viikossa ns. tehohoidon hiuksille, jossa hieroin öljyä kuiviin latvoihin ja kiedoin pyyhkeen päähän ja annoin vaikuttaa n. puolisen tuntia. Sitten pesu shampoolla. Se toimi hyvin. Voisin kuvitella että päivittäisenä hoitoaineena turhan hankala käyttää ja liian hoitava.

      Vartalovoiteena toimii ihan hyvin. Mulla atooppinen iho vartalossa ja öljyt ovat siinä periaatteessa hyviä. Imeytyy parhaiten kun laittaa vielä hieman kostealle iholle, muuten voi jäädä siihen ihon pinnalle pitkäksi aikaa lillumaan. Imeytyminen on siltikin hidasta ja jos ei halua öljyttää koko asuntoa suosittelen laittamaan vaatetta päälle ja öljy sitten imeytyy niiden alla niin paljon kun on imeytyäkseen.

      Kasvovoiteena käyttämiseen olen ollut tyytyväisin. Juju on siinä, että öljyä ei saa laittaa liikaa vaan todella pienellä määrällä pääsee pitkälle. Itse tavallaan olen taputellut öljyn ihoon, en siis hieronut.

      En usko että toimii huulivoiteena, öljy on siihen yksinään liian liukas. Pitäisi olla jotain vahamaista materiaalia mukana.

      Dödönä toimii yllättävän hyvin. Olettaen siis että on tottunut muutenkin käyttämään ekodödöjä eikä mitään kaupan peruskamaa kera alumiinin.

      Poista
    3. No kasvojen iholla on pientä näppylää ja sitten on tätä punasuutta, jota voisi ehkä couperosaksi kutsua. Mä kai jotenkin toivon, että neitsytkookosöljyn rasvat olisivat niin hyvää hipiälle, että mun iho parantuisi. Ehkä mikään ei ihotyyppiä kuitenkaan paranna. ;)

      Poista
  4. Täällä on lisää tietoa kookosrasvasta ja -öljystä. Kannattaa lukea.

    http://elaman2kevat.blogspot.com/2011/01/kookos-oljy-rasva.html

    VastaaPoista
  5. mä käytän myös kookosöljyä lähes kaikkeen, leivän päälle, ihon hoitoon, tukan hoitoon, ruoan laittoon jne. Käytin pitkään tätä kylmäpuristettua ja nyt vaihdoin muutama kk takaperin raakaöljyyn, joka on huomattavasti mun mielestä parempi.

    myönnettäkööt että vähän ärsyttävää näin talvella kun tahrii vaatteet ja noin, mutta kesällä ihan ihon hoidon ykkösjuttu kun ei tarvii heti suihkun jälkeen pukeutua ja voi sipaista iholle vielä pikkuvaatteet päälläkin. (: nii ja rusketuski tarttuu paremmin (kohan kattoo ettei pala :p)

    kesää varten vinkkinä (koska uskon kyl että ihastut tuohon): jääkaappi on liian kylmä säilyttää (joutuu tökkii ihan veitsellä palasia irti) ja koko muu asunto yleisesti ottaen liian lämmin (on ihan nestettä), nii että toivottavasti löydät kivan sopivan viileän paikan. Mä säilytän kesät tuota saunassa kun se on meidän asunnon ainut tarpeeksi viileä paikka silloin :p

    Niinku kaikessa muussakin mulla meni ainakin kk tai 2 ennen kun iho tavallaan tottui. Huonoa ei tehnyt missään välissä, mutta en mä heti mitään hyötyä huomannut (: nyt huomaan hyvin eron entiseen, ja kui paljon kivempaa näin atoopikkona on, ettei tarvii rasvata ihoa sataa kertaa päivässä, vaan kerta suihkun jälkeen riittää (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen myös atoopikko ja iho on couperosainen. Mun ihotyyppi on semmonen punaisen läikikäs kauttaaltaan ja joku pieni osa musta toivoo, että olisi joku öljy tms., jota voisi säännöllisesti käyttää ja se auttaisi. Mut ehkä tää ei ole niin ihmeainetta?

      Poista
    2. mulla on myös paikoitellen couperosaiho (kasvoissa ja käsissä lähinnä), ja joo ei se ihan mikään ihmeaine ole kuitenkaan. (:

      hamppuöljyä mä olen syönyt ihan päivittäin (välistä paljaantaalkin, huh) ja sen luulen autaneen kyllä. Kookosöljy jeesii mulla lähinnä tohon kuivuuteen, hamppuöljy tuntuu auttavan kaikkeen :p miehellä on semmonen hampunsiemenjauheseosjuttuhomma koekäytössä ja sillä nekin tuntuu auttavan hyvin (samat ongelmat kun mulla), ite en vois kuvitellakaan lusikoivani moista naamariin (:
      Unohtamatta tietenkään body shopin hamppurasvaa, se on loisto (ja jeesii muuten mulla penskana syylään joka ei millään muulla lähteny - ja kerkes olee mulla parikin vuotta!)! (:

      siis hamppua (pysytään silti noissa ei huumaavissa tuotteissa, heh heh) ja kookosta, kyllä hyvä tulee!

      Poista
    3. Mun käsien iho tosiaan kyynärpäiden ja olkapäiden väliseltä alueelta läikikäs ja moni on kysynytkin, mikä mulla on käsissä kun ne on punaiset. Ihotautilääkäri kerran sitten sanoi, että se on mun ihotyyppi. Aika rankkaa kuultavaa, kun ei voi asialle mitään tehdä. Mut aina se pieni ihmeidentoivoja sisälläni asustelee. ;)

      Mä oon vähän hassu siinä, että joku mussa välttelee kaikkea mikä liittyy vähänkin hamppuun. Kai mulla on vaan asennevamma. ;D

      Poista
    4. Ihmisillä on tapana välttää asioita, joista ei tiedä, mut joita kohtaan on ennakkoluuloja (:

      Tutustu kuule hamppuun ihan kasvina ja tuotteena ruoanlaitossa ja ihon hoidossa jne. eihän ne tuotteet tietenkään huumaavia ole ja muutenki ihan eri juttu kun joku pöljä pössyttelymeininki (olisko ollu Lifen myyjä vai minkä kaupan kun tokas yhdelle mun rastatukkaselle kaverille kun ostettiin hampunsiemeniä ihan ruoanlaittoa varten, että kasvattaa niitä toki voi ite, mutta näistä et huumetta saa. Mä kuolin nauruun ja kaveri loukkaantu

      Poista
    5. Täytyy tutustua, lupaan. :) Mä luulen, että kyse tosiaankin on ennakkoluuloista ja samalla toki siitä, mitä mielikuvia hamppu mulle luo. Oon tosi huumeidenvastainen, joten mielikuvanikin ovat vahvoja.

      Poista

Blogini on muuttanut!

Uusi osoitteeni on http://whiteandfresh.casablogit.fi

Tervetuloa seuraamaan ja kommentoimaan! <3

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...